|
 |
|
Arquivo Histórico do Hospital de Tui
|
 |
1. Área de identificación |
1.1. |
Código de referencia |
ES.ACHDT.36055 |
1.2. |
Título |
ARQUIVO HISTÓRICO DO HOSPITAL DE TUI |
1.3. |
Datas |
1441-1975 |
1.4. |
Nivel de descrición |
FONDO |
1.5. |
Volume e soporte |
As unidades de instalación ocupan uns 180 metros lineais de estantes en soporte pergameo e papel. |
|
 |
 |
 |
 |
2.1. |
Nome do produtor |
Hospital da Diócese de Tui-Vigo. |
2.2. |
Historia institucional/ Recesión biográfica |
O ilustre historiador tudense, Ávila y la Cueva, afirma que xa dende o século XII a poboación contaba cun hospital no que, ademais de coidar os doentes pobres, se lles daba pousada ós peregrinos que se dirixían ou volvían de Santiago. O edificio, sito nos arredores da catedral, acollía na parte baixa a alfóndega ou mercado cuberto da cidade, tal como figuraba nun expresivo rótulo que recolle o mencionado historiador: “Alfóndega de Tui MCLXXXI”. En 1756 o bispo Rodríguez Castañón mandou levantar un novo hospital, baixo o título e advocación da Virxe do Pilar, no sitio do anterior, que construíra o prelado D. Diego de Torquemada. Por outra parte, a acta de 20 de xullo de 1813 indica que o bispo García Benito doou para a súa edificación a terceira parte da pedra da capela da irmandade Escola de María, situada na rúa de Tras a Obra (hoxe, rúa Sanz).
Pasado o tempo, o edificio fíxose pequeno, entón a Xunta de goberno determinou construír un novo, do que se puxo a primeira pedra o 24 de xuño de 1902 e que inaugurou o bispo D. Manuel Lago González no ano 1923. O antigo edificio do hospital e inclusa foi vendido en 1902 á Congregación relixiosa das Franciscanas Misioneiras de María, que ó marchar de Tui en 1968 llo doaron á Diocese.
Na actualidade o histórico edificio está dedicado a Museo Diocesano e aínda conserva no patio interior o escudo de armas do bispo Torquemada que figuraba na primitiva fachada.
A institución benéfica estivo presidida polos prelados da Diocese, que nomeaban a prestixiosos clérigos para a súa dirección.
Estes, á súa vez, formaban a Xunta de goberno que, segundo recollen as actas, se reunía con frecuencia e tomaba os acordos que lles garantiran a atención ós máis desherdados.
A institución perdurou ata 1954, ano no que as Irmanciñas dos Anciáns Desamparados abriron en Tui a residencia de San Telmo e acolleron alí os pobres e doentes da comarca do Baixo Miño. |
2.3. |
Historia arquivística |
Dos documentos depositados no Hospital tudense e agora conservados no Arquivo Histórico Diocesano, o máis antigo é o que leva data de 24 de marzo de 1441 e trata dunha doazón que fixeron ó hospital de pobres e peregirnos da cidade Pedro Estévez, Juan da Bouza e Lorenzo Calvo, xustizas de Tui, e outros veciños da cidade. A doazón consistía nas “rendas do peso”, é dicir, o imposto do que se compraba e vendía no mercado.
As constitucións do bispo D. Diego de Torquemada, publicadas o 15 de xaneiro de 1569, estableceron en quince artigos as normas polas que se debería rexer o Hospital de Pobres e o de San Xián dos Lázaros, situado este último no arrabal do Rollo. |
2.4. |
Forma de ingreso |
Por transferencia directa de documentos e escrituras. |
|
 |
 |
 |
 |
3. Área de contido e estrutura |
3.1. |
Alcance e contido |
O 50% do volume documental corresponde ós libros administrativos, o 25% á documentación notarial e o outro 25% á acción pastoral da Inclusa. |
3.2. |
Valoración, selección e eliminación |
Selecciónase a documentación que afecta a persoas físicas para preservar a súa honra e a súa boa fama das mesmas. Cabe destacar os legaxos co proxecto e memoria do derradeiro hospital e da inclusa. |
3.3. |
Novos ingresos |
É un arquivo pechado porque a institución deixou de existir en 1954. |
3.4. |
Organización |
CADRO DE CLASIFICACIÓN 3. ARQUIVO HISTÓRICO DO HOSPITAL 3.1. Goberno 3.1.1. Constitucións do bispo Torquemada, 1569 3.1.2. Libro de actas, 1799-1930 3.1.3. Libro de correspondencia, 1857-1927 3.1.4. Vacantes de beneficios, 1790-1810 3.1.5. Rexistro de expósitos e enfermos, 1897-1958 3.1.6. Rexistro de militares, 1880-1931 3.2. Libros administrativos 3.2.1. Libros de contas, 1845-1929 3.2.2. Inventarios, 1846-1940 3.2.3. Padroados, 1830-1950 3.2.4. Foros e rendas, 1830-1907 3.2.5. Décimos, 1811-1851 3.3. Acción pastoral 3.3.1. Rexistro de bautizados, 1867 3.3.2. Dilixencias matrimoniais, 1826-1880 3.3.3. Libro de defuncións, 1876-1879 3.4. Fundacións 3.4.1. Patrimonios, 1795-1810 3.4.2. Capelanías e obras pías, 1753-1812 3.4.3. Fundación Félix Rodríguez, 1910-1975 3.5. Documenación notarial 3.5.1. Libro de documentos antigos, s. XV 3.5.2. Libro tumbo en pergameo, s. XVI 3.5.3. Protocolos notariais, 1777-1843 3.5.4. Preitos, 1780-1812 3.5.5. Pedimentos, 1780-1845 3.6. Documentación cartográfica 3.6.1. Planos do novo hospital e da inclusa de Tui, 1900-1930 |
|
 |
 |
 |
 |
4. Área de condicións de acceso e utilización |
4.1. |
Condicións de acceso |
Ós documentos teñen acceso os investigadores e todo aquel que xustifique a súa utilización por motivos persoais. Deben aterse ás limitacións das leis vixentes e ó Regulamento dos arquivos eclesiásticos españois. |
4.2. |
Condición de reprodución |
A reprodución está moi limitada para evitar o deterioro e garantir a integridade da documentación. As fotocopias e as repoducións dixitais solicítanse cubrindo un impreso. |
4.3. |
Lingua / escritura(s) dos documentos |
Latín, castelán e galego. |
4.4. |
Características físicas e requisitos técnicos |
A maioría en papel, aínda que tamén existen documentos escritos en pergameos. O estado de conservación é aceptable, aínda que a humidade produciu deterioros en marxes e cubertas. |
4.5. |
Instrumentos de descrición |
Ficheiro temático, guías e inventarios, parcialmente informatizados. |
|
 |
 |
 |
 |
5. Área de documentación asociada |
5.1. |
Existencia e localización dos documentos orixinais |
Non se sabe da existencia de orixinais fóra deste arquivo. |
5.2. |
Existencia e localización de copias |
Non se coñecen. |
5.3. |
Unidades de descrición relacionadas |
Non se coñecen. |
5.4. |
Nota de publicacións |
Revista "Tui. Museo e Arquivo Histórico Diocesano", ´Numero 1-9 (1975-2001) |
|
 |
 |
6.1. |
Notas |
O fondo Hospital comprende tamén a Inclusa e ocupa o mesmo edificio có Arquivo Capitular e o Histórico Dioceano. |
|
 |
 |
7. Área de control da descrición |
7.1. |
Nota do arquiveiro |
Avelino Bouzón Gallego, director. Roberto Fernández Díaz, auxiliar. |
7.2. |
Regras ou normas |
General International Standard Archival Description, Second Edition, ISAD (G) |
7.3. |
Data da descripción |
Febreiro de 2005. |
|
 |
|
|